Kansainvälinen naisten päivä diplomatiassalauantai 24. kesäkuuta 2045
Naisten täysi, yhdenvertainen ja merkityksellinen osallistuminen päätöksentekoon on YK:n mukaan edellytys sille, että diplomatiassa voidaan vastata paremmin ihmisten tarpeisiin ja turvata heidän oikeutensa. YK:n yleiskokous nimesi 24. kesäkuuta vuosittain vietettäväksi Kansainväliseksi naisten päiväksi diplomatiassa 76. istuntokaudellaan yksimielisesti hyväksytyllä päätöslauselmalla.
Päivän tarkoitus on tunnistaa naisten saavutukset ja panos diplomatiassa sekä kannustaa valtioita, YK-järjestöjä, järjestöjä, korkeakouluja ja naisdiplomaattien yhdistyksiä lisäämään tietoisuutta aiheesta. YK korostaa, että naiset ovat yhä aliedustettuja monissa diplomaattisissa ja poliittisissa johtotehtävissä, myös suurlähettiläs- ja pysyvien edustajien tehtävissä.
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kannalta teema liittyy erityisesti Naiset, rauha ja turvallisuus -työhön. Ulkoministeriön julkaisema Suomen kansallinen toimintaohjelma 2023–2027 ohjaa työtä muun muassa konfliktien ehkäisyssä, rauhanprosesseissa, rauhanvälityksessä, kriisinhallinnassa sekä naisten ja tyttöjen oikeuksien turvaamisessa konflikteissa.
Kansainvälinen naisten päivä diplomatiassa on YK:n teemapäivä, ja vuonna 2045 sitä vietetään 24.6. Päivää on vietetty vuodesta 2022 lähtien, ja vuonna 2045 sitä vietetään 24. kerran. Kansainvälisesti päivä tunnetaan nimellä International Day of Women in Diplomacy.
Lähteet:
Menneet ja tulevat vuodet
Vuonna 2045 päivää vietetään 24. kerran.